ماهنامه راندمان

انواع فن کویل ها وکاربرد آن

03

فن کویل ها وکاربرد آن

فن کویل نوعی مبدل حرارتی است که در فصل گرما، آب سرد تولیدی توسط چیلر یا مینی چیلر و در فصل سرما، آب گرم تولیدی توسط دیگ یا پکیج، درون لوله های کویل به گردش در می آید. از طرف دیگر هوای اتاق (هوای برگشتی) توسط مجموعۀ الکتروفن، به داخل یونیتفن کویل کشیده شده و پس از فیلتر شدن با عبور از روی کویل، تغییر دما پیدا می کند. در نهایت جریان هوای مطبوع شده (Conditioned) از طریق کانال یا بصورت مستقیم، درون فضای اتاق­ دمیده می شود.

فن کویل زمینی

نوع زمینی این دستگاه، با دمش عمودی هوا که همواره یکی از متدوال ترین نوع فن کویل ها در گذشته بوده است. نصب ساده، هزینه پایین سرویس و نگهداری، صدای کم و راندمان مناسب از جمله مزایای این نوع سیستم ها به حساب می آیند. اما بارزترین عیب آن ها، اشغال مساحت مشخصی از فضای ساختمان می باشد که با توجه به محدود بودن متراژ اغلب ساختمان های امروزی، مسئله قابل توجهی است.

کویل سقفی توکار

فن کویل دیواری

نوع دیواری این سیستم روکار است و مشابه یونیت های داخلی کولر گازی فضایی را اشغال نکرده و به مانند دستگاه زمینی نصب و سرویس آسانی دارند. هرچند که در ظرفیت های مشابه، تقریباً گرانترین سیستم محسوب می شوند.

فن کویل سقفی کاستی

فن کویل سقفی کاستی با تنوع طراحی بیشتر که در ظرفیت های هوادهی بالاتر نیز تولید می شوند. راندمان مناسب، ظاهر زیبا و اشغال فضای کمتر در مقایسه با سایر سیستم های سقفی، از ویژگی های مثبت دستگاه کاستی هستند. اما از طرفی، هزینه بالای سرویس و کیفیت پایین فیلتراسیون هوا، از جمله معایب آن به شمار می روند.

fcu pipes

فن کویل سقفی توکار

ارزان ترین نوع فن کویل که توکار بوده و مانند نوع کاستی در سقف کاذب تعبیه می شوند. با وجود دسترسی نامناسب جهت سرویس و نگهداری، بواسطه قیمت پایینشان به یکی از رایج ترین نوع این دستگاه در بازار تبدیل شده اند. خصوصاً آنکه امکان کانال کشی جریان هوای خروجی در این دستگاه وجود داشته و به این ترتیب می توان با هزینه کمتری، توزیع هوای مناسبی را در ساختمان ایجاد نمود.

فن کویل سقفی کانالی پر فشار

نوع دیگری از فن کویل های توکار که مسیر ورود و خروج جریان هوا در آن ها کانالی بوده و به واسطه توانایی ایجاد فشار زیاد در جریان هوا، به نام فن کویل های کانالی پرفشار نیز شناخته می شوند. تأمین ظرفیت های هوادهی سنگین و امکان استفاده از هوای تازه، از دیگر ویژگی های متمایز این سیستم می باشند.

اجزای فن کویل و کاربرد آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *