ماهنامه راندمان

روش های محاسبه ظرفیت فن کویل

17 محاسبه ظرفیت فن کویل 1

روش های محاسبه ظرفیت فن کویل

فن کویل یکی از تجهیزات پر کاربرد در تهویه مطبوع است که به منظور تامین سرمایش و گرمایش در واحدهای مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان ها، هتل ها و… استفاده می‌شود. فن کویل ها با توجه به موقعیت و کاربرد در انواع مختلف (سقفی، کاستی، زمینی، دیواری و کانالی) تولید و عرضه می گردند که قبل از انتخاب و خرید باید به نوع آن توجه کرد.

همچنین قبل از انتخاب فن کویل باید به مواردی مانند نوع و آرایش کویل، دو لوله یا چهار لوله بودن دستگاه، ابعاد دقیق (خصوصاً در فن‌کویل‌های سقفی و کاستی) و محل نصب فن کویل و… توجه کرد اما مهم تر از همه این ها تعیین ظرفیت فن کویل مورد نیاز است که بر اساس بار برودتی و حرارتی برای هر یک از فضاهای ساختمان محاسبه میشود؛ در ادامه با ما همراه باشید تا روش برآورد و محاسبه ظرفیت فن کویل ها را به دو روش تقریبی و همچنین روش دقیق (با فرمول) را شرح دهیم.

روش دقیق محاسبه ظرفیت فن کویل

برای محاسبه دقیق ظرفیت فن کویل در ابتدا باید بار برودتی فضای مورد نظر را محاسبه کرد که معمولا توسط مهندسین مشاور تاسیسات پروژه انجام می گردد. شما می توانید جهت برآورد بار برودتی فضای خود در ساعات اداری با کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی دماتجهیز تماس حاصل نموده و مشاوره دریافت کنید.

با داشتن بار برودتی ساختمان، حجم هوادهی فن کویل محاسبه می‌شود؛ بدین منظور از فرمول زیر استفاده می‌شود:

Q = m.C.ΔT

که در آن Q بار برودتی ساختمان بر حسب بی تی یو بر دقیقه(Btu/min)، m دبی جریان هوای فن کویل بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (cfm)، cp گرمای ویژه هوا در فشار ثابت (که عددی معادل btu/lb. ᵒF 0/24 است)، ΔT اختلاف دمای بین هوای ورودی و خروجی فن کویل بر حسب درجه فارنهایت می باشد.

برای محاسبه دبی هوا بر حسب cfm می‌بایست گرمای ویژه هوا را در جرم حجمی هوا (معادل lb/ft3 0/075) ضرب نماییم که حاصل ضرب آن btu/ft3. ᵒF 0/018 می‌گردد. از این رو می توان فرمول فوق را به شکل زیر ساده نمود:

فرمول محاسبه ظرفیت فن کویل

به طور مثال اگر بار برودتی یک فضا به مقدار Btu/hr 60000 محاسبه شده باشد، با استفاده از فرمول فوق خواهیم داشت:

فرمول محاسبه بهینه ظرفیت فن کویل 2

بنابراین در این فضا فن کویل با ظرفیت 300cfm انتخاب مناسبی خواهد بود.
در فرمول فوق عدد 20 اختلاف دمای هوا ورودی و خروجی از فن کویل بر حسب درجه فارنهایت است.

برآورد تقریبی ظرفیت فن کویل

جهت برآورد تقریبی ظرفیت فن کویل مورد نیاز در ابتدا برای برآورد بار برودتی فضای مورد نظر، مساحت (m2) آن را بر عدد ثابت بین 25 تا 30 تقسیم می نماییم؛ هر چه شرایط اقلیمی منطقه گرم تر باشد عدد مخرج به 25 نزدیک تر خواهد بود؛ همچنین هر چه آب و هوا خنک تر باشد مخرج به عدد 30 نزدیک تر می شود.

به طور مثال یک فضای 70 متری را در نظر می گیریم؛ بار برودتی در این محیط معادل 3/2 تن تبرید یا w 8088 یا btu/hr 27600 خواهد بود. در این صورت ظرفیت فن کویل با تقسیم بر عدد 27 به صورت زیر به دست می آید:

فرمول محاسبه ظرفیت فن کویل 3

بنابراین می توان به طور تقریبی گفت که فن کویل  1000cfm برای فضای 70 متری در شرایط نرمال انتخاب مناسبی است؛ جهت سهولت در محاسبه ظرفیت فن کویل بر حسب متراژ جدول زیر تهیه شده است:

cfm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *