ماهنامه راندمان

نحوه ترکیب پودر کلر به آب استخر

نحوه ترکیب پودر کلر به آب استخر

جهت ضد عفونی نمودن و حذف میکروارگانیسم های مضر موجود در آب به طور معمول از ترکیبات کلردار استفاده می‌شود. از ترکیبات کلردار جهت ضد عفونی و گند زدایی آب در سه حالت جامد (کلسیم هیپوکلریت)، مایع (سدیم هیپوکلریت یا همان آب ژاول) و گازی (کپسول گاز کلر) استفاده می‌شود و نحوه اضافه کردن آن ها با توجه به ظاهرشان متفاوت است. آب استخرهای شنا نیز باید بهداشتی و ضدعفونی شوند، و در همین راستا از کلر جامد استفاده می‌گردد که معمولا به صورت قرص، گرانول یا پودری موجود است.

از آن جایی که مقدار بالاتر از حد مجاز ماده کلر سمی بوده و برای سلامتی انسان مضر می‌باشد، باید پودر کلر را با دقت به آب استخر اضافه نمود و همواره مقدار آن را در سطح استاندارد و مطلوبی حفظ کرد (به خصوص در استخرهای سرپوشیده که دارای تهویه مناسب نیستند و ممکن است برای انسان مشکل تنفسی ایجاد نماید)نحوه ترکیب پودر کلر به آب استخر

 

پودر کلر همان هیپوکلریت کلسیم است که جهت ضد عفونی کردن آب آشامیدنی و آب استخرهای شنا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقدار مورد نیاز آن به حجم استخر و درصد آلودگی آب بستگی دارد. مقدار پودر کلر مورد نیاز جهت ضد عفونی آب استخر نیز در وهله ی اول به حجم استخر مورد نظر بستگی دارد، بنابراین در ابتدا باید حجم استخر را به دست آورد. بدین صورت که به ازای هر متر مکعب از فضای استخر 3 گرم از پودر کلر مورد نیاز است؛ به عنوان مثال، جهت ضد عفونی نمودن یک استخر با حجم 100 متر مکعب، 300 گرم پودر کلر مورد نیاز است.

نحوه اضافه کردن پودر کلر به آب استخر بدین صورت است که در ابتدا باید قبل از اضافه کردن پودر کلر به آب، آن را در ظرفی از آب رقیق نموده تا به طور یکنواخت تری در آب استخر پخش شود؛ مثلا 300 گرم پودر کلر را در 2 تا 3 لیتر آب حل نموده و سپس محلول غلیظ را در آب استخر پخش می‌کنیم.

نحوه ترکیب پودر کلر به آب استخر با دستگاه

 اضافه کردن پودر کلر به آب استخر به صورت دستی انجام می‌پذیرد و کار نسبتاً ساده ایست اما زمان زیادی برای آن صرف می‌شود. البته می‌توان با به کارگیری از دستگاه های کلرزن (کلرزن شناور و کلرزن خطی) این کار را انجام داد تا کلرزنی در مدت زمان کوتاه تری صورت پذیرد؛ استفاده از ماشین های کلرزن می‌تواند روشی هزینه بر باشد. ماشین های کلر زن به طور هوشمند کار کرده و در صورتی که کلر موجود در آب به مقدار کم تشخیص داده شود، پودر کلر به صورت اتوماتیک به آب استخر اضافه می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *